Hvordan fremmer du AI literacy i virksomheden?
Begrebet “AI literacy” dækker over menneskers viden om og forståelse af anvendelsen af kunstig intelligens. Herunder hvordan AI bruges, hvordan det påvirker samfundet, og hvordan man forholder sig kritisk til AI-systemers pålidelighed.
Det er ikke specificeret i det nye lovkrav fra d. 2. februar 2025, hvilke konkrete tiltag organisationer skal iværksætte for at sikre tilstrækkelige færdigheder inden for AI blandt medarbejderne. Derfor har vi udarbejdet denne guide, som hjælper dig og din organisation med at komme i gang, og sikre, at medarbejdernes AI færdigheder lever op til lovkravet.
Centrale overvejelser vedrørende AI-færdigheder i organisationen:
-
Hvilke AI-færdigheder er nødvendige i organisationen som helhed?
-
Hvilke specifikke AI-færdigheder har medarbejderne brug for i deres roller?
-
Hvilke medarbejdere skal uddannes i AI?
-
Hvordan skal AI-uddannelsen tilrettelægges og gennemføres?
-
Hvordan implementeres ny viden om AI i organisationens praksis?
Faktorer der bør inddrages i planlægningen når organisationen vurderer, hvilke AI-færdigheder der er nødvendige, og hvordan uddannelsen af medarbejdere skal tilrettelægges.
- De involverede medarbejders tekniske viden, erfaring og uddannelsesniveau
- Den kontekst, hvori AI-systemet skal anvendes
- De personer eller målgrupper, som AI-systemerne retter sig mod eller skal anvendes på
- Hvilke type AI færdigheder der er brug for - teknologiske, praktiske eller etiske
Eksempler på organisatoriske tiltag der kan fremme AI færdigheder:
- Kurser og workshops i AI
- Partnerskaber med eksterne udbydere der har specialiseret AI-undervisning
- Adgang til e-læringsplatforme med relevante AI-forløb
- Foredrag og inspirationsoplæg
- AI-certificeringer fx via Google, Microsoft m.fl.
- Casebaseret undervisning med udgangspunkt i virksomhedens egne problemstillinger
Få hjælp
Vi i HRfamly sidder klar til at besvare dine spørgsmål. Og hvis vi ikke kender svaret, så kender vi stensikkert nogen der gør. Kom i gang med HRfamly og få hjælp.